maandag 29 augustus 2016

School | We leren daar al vroeg dat stress er bij hoort | maar moet dat wel zo?


Studieboeken gaan kopen. Het is bijna zo ver. Een nieuw studiejaar begint.

De 20 landen met het beste onderwijs, daar behoren we nog net toe. Dat was ooit beter zo wordt beweerd. Ik ben geen onderwijzer, mijn dochter wilt het worden, familie en vrienden van me staan in het onderwijs.. ik neem met enige gekwetste vaderlandse trots aan van hen aan dat het waar is dat we zakken op die ranglijst.

We zijn de oude methodes intensiever gaan toepassen, bijvoorbeeld meer huiswerk en inventieve (groeps)taken geven, maar dat helpt niet meer.
Kijk naar je eigen vakgebied. Ik zie het zelfs in de zachte sector. We controleren en testen elkaar te pletter. Opbrengst twijfelachtig.

Hoe véél mijn tieners moeten doen .. thuis zijn ze vaak lang bezig met taken, en hun ontspanning schuift op naar de late uurtjes. Die taken nemen zelfs ouders hun rust-tijd in beslag. 

Ik ben daardoor al lang tot het besluit gekomen dat hoe méér ze moeten doen, hoe minder dat ze leren. Hun brein rust niet meer.

Kan het niet anders?
In Finland zijn de schooldagen en het schooljaar korter dan bij ons en de kinderen krijgen er geen huiswerk. En toch biedt Finland het beste onderwijs in de westerse wereld. Michael Moore bracht in drie minuten glashelder het succes van het Finse onderwijs in beeld (Bron: Schooldomein)

In Finland zijn de werkdagen ook korter dan bij ons. We zouden het beter doen als een gemeenschap zonder elkaar en onze kinderen op te fokken. 
Ik spreek tegen mijn winkel want de psychiatrie vaart er wel bij, hoewel. Er zijn ziektebeelden genoeg zonder dat spanning ze moeten verergeren. We zouden productiever zijn zonder stress.

We leren nu op school dat stress er bij hoort.. niet dat ontspannen iets nuttigs is. 

Ik hou van leraars die het goed doen. Ik hoop dat mijn kinderen dit jaar mensen ontmoeten die weten wat goed voor hen is.

Het was een fijne vakantie.
Coach Clark Kent









Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Sowieso bedankt voor jouw reactie