zondag 26 mei 2013

Medewerker van de maand prijs - Erkenning

Teambuilding zit 'm in kleine zaken die heus niet veel moeten kosten. Integendeel, ze moeten betekenisvol zijn.

Binnen een week stel ik in mijn nieuwe ploeg een tool voor die waarden en normen leuk in beeld brengt. 
In vorige teams werd dit goed onthaald en bleef rivaliteit uit. Het is prettig en hoort prettig te blijven. 

De uitreiking is altijd ludiek en de prijs is steeds iets redelijk goedkoops maar persoonlijks. 
Memorabel zijn de favoriete koekjes van A, een leuke handdoek voor O die houdt van sauna, de sticker voor op de wasmachine van P, een zak houtskool voor M, het pittenkussentje voor kouwelijke K, een goud gespoten borstel voor B..  Je moet wat interesse hebben voor je mensen en medewerkers met wat feeling en humor, dan is elke uitreiking een feest voor iedereen.


Het is niet de bedoeling mensen te manipuleren, het is de bedoeling hen op een fijne manier te overhalen om te denken over normen en waarden. 

Het bekostigen kan door de directie (best niet want dan zijn de 'prijzen' niet spontaan), meestal door de coach, en kan gedeeld worden door de medewerkers waardoor de prijs écht iets van hen is voor iemand van hen, door hun peers - gelijken - dus. 
Het hangt wat van het team af.

Lees op onderstaande pagina 's hoe wij dat doen..

groetjes van coach Clark Kent




















Natuurlijk werkt zoiets niet voor elke medewerker. Het motiveert niet iedereen, maar dat hoeft ook niet. En ja, Op de éérste plaats moet je gewoon iedereen met respect behandelen en fatsoenlijk verlonen, enzovoorts enzovoorts.

Laten we zeggen dat ik 'voor' ben omdat ik als coach geen kans laat liggen om iets luchtigs te doen want het werk is al best 'ernstig' en 'bezig'.

Toch wil ik een kritisch iemand het woord niet ontnemen en daarom citeer ik een collega blogger. Ik ben het alleen niet met hem eens. Mijn redenen daarvoor: hij heeft vooroordelen en hij probeert het niet eens.
Als je het goed aan boord legt, is het geen probleem, geen competitie, geen sleur. Uw coach spreekt vanuit enkele jaren positieve ervaring met 'de beloning' in de zorgsector, niet van een hamburgertent of zo.

MEDEWERKER VAN DE MAAND

Posted on | december 17, 2012 | 

gaan voor een teamprestatie
U kent ze wel. Die fraaie foto’s aan de muur.
De grootste hamburgerketen van de wereld, tenminste dat denk ik, gebruikt het om medewerkers in het zonnetje te zetten, of is dat om ze tot grotere daden aan te zetten?
Het is hoe dan ook geen onbekend fenomeen meer.
Wenselijk
Ook ik heb wel eens overwogen om de medewerker (M/V) van de maand in het leven te roepen. Om 1 van de medewerkers of medewerksters zo eens in het zonnetje te zetten, maar heb daar toch vanaf gezien. Los van het feit dat we er in een jaar doorheen zouden zijn, zo groot zijn we immers niet, ben ik er niet zo van overtuigd dat het toegevoegde waarde heeft. Dat het zelfs een verkeerd signaal aan de anderen geeft.
Ik ben er namelijk van overtuigd dat het een soort van competitie in het leven roept die niet het juiste in de mensen boven haalt. Dat het behalen van de titel een doel op zich gaat worden en daar zit niemand op te wachten, tenminste ik niet en uiteindelijk onze cliënten ook niet.
Titanenstrijd
Onze aanpak is er toch meer op gericht dat we alle medewerkers waarderen op hun prestaties op zich. Niet in competitievorm, maar op basis van hun groei, hun bijdrage aan onze activiteiten, het omgaan met hun verantwoordelijkheden.
Nu ben ik meer een manager die het liefst over de medewerkers als in een team praat en de ‘Medewerker van de maand’ is natuurlijk veel meer een individuele aangelegenheid en dus hoeft het van mij niet. Sterker nog, laat het maar achterwege.
Laten we de focus maar leggen het plezier dat een medewerker in zijn werk heeft. Als dat in orde is dan denk ik zomaar dat de prestaties vanzelf in orde zullen zijn en hebben we binnen korte tijd hele kuddes medewerkers van de maand.
Misschien moeten we gewoon de medewerker van de maand met het meeste plezier in zijn of haar werk in het leven roepen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Sowieso bedankt voor jouw reactie