donderdag 22 januari 2015

Inspiratie opdoen | Uw coach doet weer een overval op het Expertisecentrum Dementie Vlaanderen in de Lokkaardstraat | dementie steelt geen emoties of behoefte


Bij het Expertisecentrum Dementie Vlaanderen eten ze hun lunch vrij laat stelde ik vandaag vast. Toch lieten ze me binnen en ik kreeg nog net geen boterhammeke aangeboden uit hun boterhammendoos. Sympathieke mensen. Ik vergeet altijd hoe groot Jurn is totdat ik bij hem binnen val en hem de hand schud. 
Ik hoefde maar te zeggen waarnaar ik op zoek was en meteen werd in de boekenkast gedoken. Heb jij deze al ? ..

Liliane, mijn collega expert en referentiepersoon dementie, is al meer vergeten over dementie dan ik er ooit over geleerd heb en zij begon deze week over DCM , Dementia Care Mapping. We doen dingen op dienst die haar doen denken aan persoonsgerichte zorg en zorg op maat.

Uw coach heeft gezegd dat ik een drie uur durende 'inspirerende praktijkgerichte sessie' zal geven over omgaan met mensen met dementie en Liliane zette me op het goede spoor. 

Ik wil aantonen dat dementie een zeer individueel gekleurde ziekte is, en mensen met dementie als volwaardige persoon deel uit maken van een samenleving. Het is duidelijk dat dementie cognitie, kennis en vaardigheden ondergraaft, maar de ziekte steelt geen emoties of behoefte aan warme en betekenisvolle relaties.
Uw coach Clark Kent wilt laten weten hoe wij onze interacties daarop kunnen afstemmen, en hoe eenvoudig dat kan zijn mits inzicht en aandacht. 

Langzaam maar zeker krijgt de bijscholing vorm in mijn hoofd.

Het boek van Hilde Vermeiren is amper 119 pagina 's dik en juist wat ik wil 'verstaanbaar zonder te simpel te zijn'. Dit wordt de basis .. nu nog de uitwerking.

Kortom , weer eens bij het expertisecentrum geweest en buiten gekomen met hetgeen ik nodig heb. Dank aan Jurn & co.

Bij het betalen werd er even gelachen. Blijkbaar werd het expertisecentrum telkens na mijn laatste bezoeken beroofd, en ze vroegen zich af of dit deze keer weer zou gebeuren.
Is dit toeval ? 
Wat een manier om herinnerd te worden eh. Het terrorismealarm in Antwerpen zal voorlopig niet verlaagd worden.

Uw coach leest verder in
Dementie, het blikveld verruimd
ISBN 978-90-441-2953-3

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Sowieso bedankt voor jouw reactie