donderdag 14 maart 2013

Nieuwe baas - Teamcultuur


Teamcultuur




















Ons team stelt zich voor

In de kennismakingsgesprekken hebben jullie – ieder apart – aan mij verteld wat jullie belangrijk vonden in dit team. Jullie willen enkele dingen heel graag
·         behouden en
·         bevorderen

Wat is eigenlijk een teamcultuur?
cul·tuur de; v -turen 1 mv ook -tures verbouw van gewassen 2 op voedingsbodem gekweekte bacteriën 3 het geheel van geestelijke verworvenheden ve land, volk enz.; beschaving: eetcultuur, wooncultuur, teamcultuur,
Het gaat over onze identiteit (en wat daar allemaal deel van uit maakt, en wat niet).

Er zijn een paar principes die het prestatievermogen van een organisatie bevorderen. Succesvolle teams nemen een aantal principes ter harte die het risico verminderen dat de groep zich afsluit voor de buitenwereld en niet openstaat voor kritiek en nieuwe ideeën.

Leden van een team kennen de grondstellingen. Heel hun handelen is er van doordrongen. Ze praten er over en geven die principes ook door aan nieuwe teamleden (cultuuroverdracht).
De volgende 8 (evenwaardige) richtlijnen effenen de weg naar succesvol opereren als team.

Een teamcultuur voor onze ploeg 

Jullie hebben me dit verteld !
(en een bewerking van een artikel van Tanja Nazlic, psychologe en consultant bij het Center for Leadership and People Management van de Ludwig-Maximillian Universiteit in München, 2009)

1. Een oplossingsgerichte cultuur
2. Een cultuur van gelijkwaardige communicatie
3. Een cultuur van hulpvaardigheid
4. Een cultuur van ijverigheid, verantwoordelijkheid en zelfsturing
5. Een open foutencultuur
6. Een cultuur die met ruzies en conflicten weet om te gaan
7. Een cultuur van vragen en nieuwsgierigheid
8. Een cultuur van fantasie en creativiteit


1. Een oplossingsgerichte cultuur

In het A-team geloven wij dat problemen er zijn om overwonnen te worden.
Daarvoor is het belangrijk dat ze openlijk ter sprake gebracht en bediscussieerd worden, waarna men concrete conclusies trekt. Wij denken winnen – winnen (en niet winnen – verliezen, of verliezen –verliezen).
Jullie willen de neuzen in één richting houden.
Jullie willen duidelijkheid.

2. Een cultuur van gelijkwaardige communicatie

In het A –team telt niet de machtspositie of status van deze of gene gespreksdeelnemer, enkel de argumenten.
Iedereen is hier een ‘medewerker’ – van directeur tot conciërge, student of vrijwilliger. Iedereen verdient respect en iedereen kan een papiertje oprapen, een vuilzak wegbrengen, een woordje meepraten.
We gaan in contact niet op de persoonlijke toer, het gedrag telt. We stellen ons ego niet op de eerste plaats. Onbeleefdheid, roepen en dreigen wordt niet gewaardeerd.
Dat vereist een sfeer waarin alle voors en tegens vrijelijk geuit en afgewogen kunnen worden. Ook minderheden en individuen met tegendraadse opvattingen moeten gehoord vinden.

3. Een cultuur van hulpvaardigheid en ijverigheid.

In het A –team is dienstbaarheid – hulpvaardigheid – hét basisprincipe bij uitstek.
We zijn er van overtuigd dat dienstbaarheid een nobele en waardige houding is die natuurlijk respect afdwingt. Het is niet soft of minderwaardig.
Wij zijn allen dames en heren die dames en heren helpen.
Een vraag die we ontvangen nemen we persoonlijk ter harte zonder ze van ons af te schuiven. In ons team helpen we elkaar, samen uit samen thuis, samen beginnen is samen eindigen. Veel handen maken licht werk. We zijn er steeds op uit iets voor elkaar te doen, elkaar een voordeel te doen (gunnen) omdat we vertrouwen dat het ook eens onze kant zal opkomen.

4.    Een cultuur van verantwoordelijkheid en zelfsturing

Jullie nemen verantwoordelijkheid op voor hetgeen jullie doen. Alles wat op en naast de afdeling gebeurd, interesseert jullie.
Er wordt hard gewerkt. Jullie weten wat te doen.
Bij afwezigheden vangen jullie dit zelf op, daar zijn jullie allemaal trots op zo blijkt uit de gesprekken.

5. Een open foutencultuur

In het is het A –team goed om fouten toe te (kunnen) geven. Het is van groot belang fouten toe te laten en ervan te leren. Daarbij gaat het niet om de vraag ‘Wiens schuld was het?’, maar om de vraag ‘Wat was de oorzaak?’. Om zo ’n constructieve leercultuur in een organisatie te bevorderen, kunnen lijsten met geconstateerde tekortkomingen heel nuttig zijn (bijvoorbeeld ‘de verschrikkelijke 20’ (hangen op in ons teamlokaal. Daarop kunnen de medewerkers bronnen van ergernis en storende factoren vermelden. Ook is het raadzaan regelmatig reflectiebijeenkomsten te houden om gezamenlijk verbeteringen te bedenken.
Elk teamlid zal zichzelf leren evalueren, en met werkpunten aan de slag zijn.


6. Een cultuur die met ruzies en conflicten weet om te gaan

In het A –team weten we dat conflicten horen bij de dagelijkse gang van zaken op de werkvloer. Maar ze moeten wel op een verstandige manier worden beslecht, bijvoorbeeld in
discussiebijeenkomsten onder leiding van een vertrouwenspersoon of een onpartijdige gespreksleider.
In het A –team verklaren we elkaar geen oorlog voor een scheef woord. In het A –team geven we moeilijkheden en conflicten ruimte. Chronische ruziemakers worden geweerd.

7. Een cultuur van vragen en nieuwsgierigheid

In het A –team weten we dat we niet alles dadelijk moeten weten. Niet-weten is nu eenmaal een gezond uitgangspunt. We weten het nooit beter, en stellen alles in vraag.
Succes begint altijd met vragen.
Daarom is het van belang nieuwsgierigheid te bevorderen. Elke medewerker moet gestimuleerd worden vragen te stellen, waarbij er geen taboes mogen gelden.
Het wiel (kennis, kwaliteit) hoeft door ons niet persé uitgevonden te worden, wij benutten de kennis die overal voorhanden is.
Levenslang leren wordt in ons team gewaardeerd.
Nieuwe medewerkers en studenten worden warm opgevangen.

8. Een cultuur van fantasie en creativiteit

Om innovaties te bewerkstelligen, moeten we onbekende terreinen betreden. Dat vereist de bereidheid risico ’s te nemen, pioniersgeest en onconventionele ideeën.

Ferm gedaan allemaal ! Proficiat !
Coach Clark Kent



























Andere 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Sowieso bedankt voor jouw reactie