zaterdag 22 december 2012

Coachen - van A naar B


waar coach je op?, wie is coach?, hoe gaat dat?, 7 gebieden om op te coachen ; als je dit korte stuk leest, reageer je vast met 

ahaa!, dat is het dus

a coach ; een rijtuig ; brengt jou van A naar B
(vergeet het eeuwige beeld van sport-coaches!)
Wat is het doel van coaching?
Wat is het doel of de beoogde uitkomst? dus Waarom wordt er gecoacht?
Mijn cliënten, klanten, en ik hebben een coachingagenda. We zetten ons in om:

- Vaardigheden te coachen (Skill coaching)
Hier is het doel om één of twee vaardigheden (competenties) aan te leren of te ontwikkelen.
Voorbeelden van vaardigheden: assertiviteit (mondigheid, leren nee zeggen..), beïnvloeding, conflictbeheersing.. net zoals een zwemcoach u leert zwemmen.

- Prestaties te coachen (Performance coaching)
Het doel is om de prestatie van de coachee te verhogen. Het gaat om complexere dingen dan vaardigheden zoals het veranderen van een leiderschapsstijl, wijzigingen in de rollen van de persoon..
De duur van het engagement is hier altijd enkele maanden.

- Leven (Life Coaching)
Het doel is meer intiem en persoonlijk wat de hoogste mate van inzet vereist. Het gaat niet zomaar om het verbeteren van een professionele vaardigheid.
De duur van levenscoaching is moeilijk op voorhand vast te leggen.

De drie soorten van coaching worden wel gekenmerkt door één onderliggend doel m.n. het verhogen van de effectiviteit en de verbetering van de persoonlijke tevredenheid.

Je leest het goed ; persoonlijke tevredenheid ; Jij moet er in de eerste plaats tevreden over zijn.

Wie is er coach?
Een externe coach, een interne coach, een overste, een collega, peers (zijn voorbeelden),
en mijn favoriet en zéér vaak onderschat zichzelf als coach ! 

want jij bent de meest invloedrijke persoon in je leven ! ! !

Ik blog ook als selfcoach Clark Kent waarin ik met alles wat ik cliënten voor houd ook echt zelf aan de slag ga. Voorbeelden ; klaagvrij worden, mediteren, mindfulness, start to swim.. 

Ik heb een rits diploma 's in de geestelijke gezondheidszorg, maar ik doe zéker onder wat kennis betreft over jouw leven. Laat niemand je vertellen dat hij/ zij de oplossing heeft voor jouw leven, dat beslis Jij Zelf !

Hoe wordt er gecoacht?
De methodes om te coachen.
Er zijn vijf grote stromingen:
1. Context:
Focus ligt op de invloed en interactie van de omgeving op/met de coachee
2. Bewustzijn (Awareness)
Focus op het verhogen van het bewustzijn over zijn denken, zijn gevoel, zijn gedrag i.v.m. de invloed van de omgeving
3. Gedrag
Het doel is hier het veranderen van het gedrag
4. Ratio
Focus op het bewuste en/of onderbewuste denken van de cliënt. Zijn interne dialoog bvb.
5. Emotie
Focus op de humeuren en emoties van de cliënt.

















Op welke gebieden coach ik?
Op welke gebieden help ik cliënten succesvoller te laten zijn?
Gezondheid - Psyché & Rust - Geven - Waarden - Relaties - Werk - Geld
Vandaar lifecoach ; ik ga jou begeleiden over de 7 verschillende levensgebieden.

Succes in het leven is voor iedereen verschillend naargelang persoonlijke voorkeuren. Waar de één om geeft, geeft de ander niet echt om.
Voor mijn vriend zijn hond Sammy is geluk onder de salontafel liggen met zijn knuffel, over de kop geaaid worden, en in de tuin naar de kippen blaffen. Maar dat zal voor jou vast niet voldoen hé.

Wat succes precies is zullen we nog vaak bekijken in deze blog.

Ik wens je een sussecvolle dag,

lifecoach Clark Kent

1 opmerking:

Sowieso bedankt voor jouw reactie