woensdag 26 maart 2014

Beleeftuin (gene showtuin) | ; What does that garden deliver ? | de types van tuin

Om vijf uur deze ochtend zetten de foorkramers heel Antwerpen dicht uit ongenoegen over de hun toegewezen plek voor de Sinksefoor in 2015. Brussel ontvangt de Amerikaanse president, ook daar zit het verkeer niet mee. 
Toeval, geen opzet, wilt dat uw coach Clark Kent vandaag thuiswerkt. 

Naast regelarbeid ook nog tijd om enkele mensen aan te schrijven voor sponsoring van een beleef-tuin voor mensen met dementie.

Gisteren vergaderden we en hoorde ik iemand zeggen waarvan ik dacht 'hela, dat is ook mijn ervaring!'. Die gedeelde ervaring is dat je in je werk soms aan dingen niet toe komt, en dat wanneer je er later op denkt deze zich vanzelf hebben opgelost. 
Dat is geen strategie, maar zo gebeurt het wel eens, no panic.

Terwijl ik thuis was , is de bouwcommissie in het woonzorgcentrum gepasseerd en daar onze tuin nog beter toegankelijk moest worden voor de brandweer is meteen beslist om het grasveld in zones te verdelen. 

Toeval wilt dat de-zogenaamd-meest-dieronvriendelijke-medewerkster en haar tuin-minnende-collega G-man plots ter plaatse moesten beslissen. Zij hebben er voor gezorgd dat de beleef-tuin een mooie basisstructuur krijgt, prachtig.
Mijn mentor stuurde me een publicatie over tuinen voor mensen met dementie, en onze animatrice dook in de boeken. Morgen zitten we samen in projectgroep. Wat levert de beleef-tuin op ?

(klik op deze link) Hier vind je de volledige publicatie.

Zoals ik aanhaalde heeft een to do zich als vanzelf opgelost omdat beiden wisten wat ze wilden, leuke, belevingsgerichte en nette tuinzones om te bezoeken en om in te dwalen, is dit binnen een tijdje realiteit. Moeder aarde moet dan alleen de haagstruiken laten groeien. 

Alles begint met een idee en een grondplan, niet met iemand die lukraak een dier meebrengt en het aan zijn lot over laat. Na tien jaar de loslopende hanen uit de bomen moeten schieten , is niet ons idee van een geweldig plan.

Een toegewezen plek kan dus een prima plek zijn of worden. Alles heeft natuurlijk wel een vruchtbare plek nodig. Tuinmannen weten dat ze zon nodig hebben, foorkramers weten dat ze kort bij klanten moeten staan. Presidenten zijn de enige die altijd hun goesting krijgen, en-dan-nog. Laten we er de allerbeste tuin van maken die we er van kunnen maken, de basis (grondplan, projectplan, kennis, enthousiasme, doorzettingsvermogen) is er.

Hopelijk morgen geen wegblokkades, mijn vervoer staat al klaar. Groenten van uw coach Clark Kent,










Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Sowieso bedankt voor jouw reactie