donderdag 13 maart 2014

Zorg kan niet zonder Dieren | Therapeutische meerwaarde van dieren bij behandeling, contact en huiselijkheid



Dieren kunnen niet zonder zorg , dat is wat mij vooral te binnen schiet bij het idee om een dier te houden. Beesten houden, is dus niks voor mij.

‘wat mij te binnen schoot’ zou ik moeten zeggen. Ik 'wil' nu wel dieren ! In de Zorg !
Clark Kent is nog geen pet-lover , toch volg even ..

Konijnen heb ik vroeger gehad , die zaten buiten in een hok en een ren. Buiten is goed.
Thuis heb ik twee landschildpadden, buiten , en geef ik alle vogels in de tuin eten. Wij zijn te vaak weg , werken, op school, naar familie voor huisdieren ..

Een huisdier verdient zorg , én baasjes die niet allergisch voor hen zijn. In de Ardennen namen we bijna een jong zwerfkatje onder onze hoede , maar enkele dagen later was het duidelijk we gaan dan levenslang aan de medicatie zitten.

Verwaarlozing is nog erger , zwijg me daarvan ! Als psychiatrisch verpleegkundige heb ik in de jaren tachtig gegruweld van het advies dat veel collega ’s gaven aan psychisch belaste mensen om een huisdier te houden, 
want dan moet je wel buiten, dan heb je gezelschap, dan moet je er voor zorgen. Mis(behandeld) want baasje herviel en hond kwam niet meer buiten en drol overal, of goudvis onvindbaar in kom vol groene soep.

Vandaag dan ook een vreemd genoeg positief stuk over dieren van uw coach Clark Kent.

Zorg kan niet zonder dieren.

Ik vind het zeer toepasselijk als hulpverlener om te pleiten voor het inschakelen van dieren in de zorg als een instrument.

De fondsenwerving zou er volgens G-man zijn, en zij weet er alles van. Als dat zo blijkt te zijn, zal ik er als de 'kippen' bij zijn om het met onze afdelingen voor mensen met dementie te mogen doen. 


Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat zorgdieren een activerende en/of therapeutische meerwaarde bieden op verschillende terreinen: fysiologie, sociaal gedrag, cognitief (verstandelijk), in waarneming, in contact, emotioneel, goed gevoel, structuur en ritme, anatomisch, verbindend

Hoe kan ik u overtuigen want ik heb het zelf gezien als medewerkers hun hondje spontaan mee brachten. Enkele maanden geleden deden we een dieren-dag en mocht iedereen zijn huisdier meebrengen, er kwamen ook dieren van de dierenboerderij. Medewerker Fons vervoerde zelfs een geit en een schaap in de koffer van zijn wagen | iets dat hij nooit meer zal doen !
De oudjes ge-no-ten , ook van het verhaal van die geit in de auto.

Bij beschut wonen waar ik werkte , had men een huis-labrador.


coach Clark Kent geeft je artikels van mensen die er mooi over kunnen schrijven , en hoopt op dieren op de afdeling , en zeker in zijn tuin.








  • Fysiologie
–        Verlaagt hartslag en bloeddruk
–        Kalmerende werking
–        Stressreducerend
  • Sociaal gedrag
–        Bevordert openheid van mensen ten aanzien van hun omgeving
–        Stimuleert interactie
–        Vergroot empathisch vermogen, (inlevingsvermogen in anderen) met name bij kinderen
–        Prikkelt zorgvaardigheden
–        Metafoor voor sociale interacties
  • Cognitief
–        Stimuleert geheugen en communicatieve vaardigheden
–        Vergroot concentratie
–        Algemene cognitieve vaardigheden kunnen worden verbeterd/vergroot
  • Zintuiglijke waarnemingen/lichamelijk contact
–        Fysieke warmte, lichamelijke aanraking voelen van de ander
–        Op een fysieke manier uiten van affecties naar de ander
  • Emotioneel
–        Ervaren van gevoel van verbondenheid met de ander
–        Positief effect op gevoel van eigenwaarde (een dier is niet veroordelend)
–        Emoties uiten en richting geven
–        Dieren kunnen als rolmodel dienen
–        Mogelijkheid tot hechting op een veilige manier vanwege onvoorwaardelijke acceptatie van dieren (m.n. honden/katten)
–        Dieren spiegelen gedrag en onderliggend gevoel
  • Plezier, vrolijkheid, humor, goed gevoel
  • Structuur en ritme
  • Anatomisch
–        Fijne motoriek; bijvoorbeeld aaien, voelen, aanraking, betasten
–        Grove motoriek; bijvoorbeeld opstaan, wandelen,
  • In contact de verbinding aangaan
–        Bevestigend
–        Toegankelijk
–        Het dier brengt de mens in contact met zichzelf


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Sowieso bedankt voor jouw reactie