vrijdag 19 april 2013

Nieuwe baas - Spontaan zorgzaam, brings people toghether

Net voor mijn verlof kreeg een tweede team me er bij als baas. Mijn eerste team moet me half missen, mijn tweede team kreeg een halve baas. Het is voor iedereen wennen (niet wenen !). 
Zelfs aan de directie heb ik twee keer neen moeten zeggen i.v.m. een deadline terwijl ik anders altijd redelijk stipt ben.

Allemaal spannend, met een meeslepende, boeiende werkweek als gevolg, 
doch ik kan niet klagen want beide ploegen zijn wat gewoon als het om bazenwissels gaat - nu volgt binnenkort wat stabiliteit.



Zeker in het begin   'voel'   ik  me  heen-en-weer  getrokken tussen de twee eenheden. Het is een gevoel omdat ik op beide plaatsten wil zijn, in feite trekken beide ploegen vreselijk hun plan ..en dat is de bedoeling; zelfsturende teams ondersteunen (en niet 'cheffen')

Sommige zaken moet ik leren los(ser) laten.





..en dat lukt wel.

Voordeel aan die ondersteunende (coachende) houding is dat  er dingen spontaan goed gebeuren,
en niet alleen binnen de ploeg, maar ook bij de bewoners.
Die dingen doen me ook groot plezier zoals;

Sinds kort hebben we wat gezelschapspelletjes op dienst die medewerkers kunnen spelen met de bewoners, en bewoners zijn die spontaan beginnen lenen. 
(nog) niet ideaal zonder opbergruimte
Het staat nog niet op punt want de spelletjes liggen in de weg zo lang er nog geen slot op de spelletjeskist staat, en er moet een leuke poster gemaakt worden met de spellen die je kunt doen.

Bewoonster Kathie brengt één van mijn spelletjes terug, mooi met het brede elastiek er rond.
'Bedankt' en 'Kijk maar eens in de doos' zegt ze.
'Dat plastieken zakje zou kapot gaan dus heb ik iets voor u gemaakt'.
Ik kijk meteen, en zie !
 
Kathie breide een zakje voor de Rummicubsteentjes !


Hoe keischattig is dit ! ! !

En ook teamleden verrassen me met hun spontaniteit en zorgzaamheid. 
Tim loopt regelmatig op de andere afdeling binnen, en hielp toen een collega later kwam. 
Wen vroeg me of ze ook het uurrooster van de buren kunnen krijgen zodat ze beter samen kunnen werken. 
Hoe professioneel is dat ! ! !

o.k., men kijkt de kat (mij en elkaar) nog wat uit de boom ..da 's normaal.

ze vinden mij wat ene rare ..da 's normaal.

Misschien gaat twee diensten hebben uiteindelijk toch meevallen, alleen weet ik dat  nog  niet.

Rummikub, en hopelijk ook de nieuwe baas, brings people together.

Groetjes van coach Clark Kent




2 opmerkingen:

Sowieso bedankt voor jouw reactie