woensdag 10 april 2013

Nieuwe baas : Wat we Alleen kunnen VS. Wat we Samen kunnen

Vorige week kreeg ik er een team bij. eigenlijk moet ik zeggen 'een tweede team kreeg mij er bij als coach'.
Uit voorbije blogs weten jullie dat ik niet spreek over hoofd of baas als allesomvattende term, toch niet bij een grotendeels zelfsturend team.

De twee afdelingen bevinden zich ruimtelijk naast elkaar, gescheiden door deuren met daartussen een stuk gang.
Er zit letterlijk wat ruimte tussen.
De afstand in gedachten en mekaars hart is er ook. Die is het moeilijkste te overbruggen.
Toch is het doenbaar hoor en helemaal de bedoeling dat ze een stuk gaan samenwerken om er beiden beter van te worden.
Wat gaat dat geven ?

In deze blog ga ik niet zeggen hoe ze dat gaan doen.

Niet omdat het geheim is, of omdat een ware toedracht paniek zou zaaien ..neen, gewoon omdat we samen gaan bekijken hoe we dat gaan doen, en ik dat niet alleen heb te besluiten. 
Ik heb er wel een formule voor en ideeën, maar er staat niks vast. Ik ga dit open benaderen.
Alleen dat we nauwer gaan samenwerken, en dat dit onder leiding van één hoofd zal zijn, is zeker.

Vandaag stel ik The Toaster Project voor.
Bedenker Thomas Thwaits heeft van ruwe materialen een broodrooster trachten te maken ..en daarmee heel wat discussie losgeweekt over
- de werkelijke prijs van dingen en grondstoffen
- de energie en moeite die het kost om ze te maken
- het belang van samenwerken om een goed resultaat te bekomen.
Dat laatste zegt hij zelf in de talkshow Scheire en de Schepping op 04:22 m.n.

kijk enkele seconden vanaf 04:22 



..ziehier het resultaat van wat we alleen kunnen VS. wat we samen kunnen

Wat 'mijn' teams aangaat geloof ik ook dat zij meer zullen zijn dan de som van de delen
er zit (nog) meer in dan de twee toffe en hardwerkende teams dan ze nu zijn, met evenveel moeite. Ik ben daarvan overtuigd
..'t is alleen even uitvogelen hoe dat precies zal gaan (al ben ik niet totaal clueless , wees gerust medewerkers). Het vraagt wat praten en overeenkomen.

Deze coach vond het beeld van de broodrooster wel passend voor de taak die hem/ hen te wachten staat
http://www.thomasthwaites.com/the-toaster-project/



Volgende week beginnen we er aan
voorlopig is het business as usual 

enthousiaste en knapperige groeten van coach Clark Kent
















..en dees is dus niet van toepassing !

1 opmerking:

  1. Samen kunnen we de planeet rapper om zeep helpen
    ..of redden.
    Blijft een kwestie van goed samen kiezen natuurlijk. Een kwestie van korte of lange termij-denken.

    BeantwoordenVerwijderen

Sowieso bedankt voor jouw reactie