woensdag 23 januari 2013

Nieuwe baas VS. Ziekte - denk je niet te snel ziek, wees struis!

Vorige week stond ik te hoesten in het teamlokaal, heel impressionant zwaar hoesten, met een sexy stem ook.

'Jij hebt het ook goed te pakken' zei een medewerkster van de kuis. 
'Klinkt erger dan het is' zei ik struis, en dacht : 'Als nieuwe baas ga ik toch niet al in de eerste weken ziek vallen hoor!'.
Iedereen is zowat aan het niezen en hoesten, bewoners en medewerkers, allemaal aan de hoestsiroop en zwaarder. Griep is in het land.


O.K., griep doodde; maar tegenwoordig doodt griep fél verzwakte mensen.
Risicogroepen zijn ingeënt, en jouw aanwezigheid zal hen niet doden! ..en 'een valling' is geen griep. 

Zieke mensen gaan bezoeken zou je kunnen uitstellen, maar gaan werken kan best hoor. 

'Als nieuwe baas ga ik toch niet al in de eerste weken ziek vallen toch!' , ik heb zojuist bij de kennismakingsgesprekken laten vallen dat iedereen nodig is nu. Like a boss moet ik het voorbeeld geven hé.
Twee dagen later, in het weekend, sloeg de koorts toe en sliep ik als een marmot. Ook de kinderen ziek, er werd overgegeven tijdens de nacht, papa op post en mama ging snotterend werken. 

'Het is niet echt beter hé!' zei diezelfde medewerkster J op maandag.
'Noop, het is wel al beter dan in het weekend, toen was ik perte total' zei ik struis.
'Jij komt toch werken' zei ze.
'Natuurlijk, gemaakt in 1970, geen doetje!'.
'Hahha, neen, niet zoals de jeugd van tegenwoordig.'
'Ach, het is een kwestie van hoe je het bekijkt, denk ik.' 'Een beetje doorzetten kan geen kwaad'. 

J vertelt dan dat ze ooit kwam werken met pijn, en later op de dag niet meer kon stappen. Ze reed recht van het werk naar de dokter en ze bleek een longontsteking te hebben. 

'Toch,' zo zei ze 'ben ik nog steeds trots op mezelf dat ik kwam werken die dag, een hele prestatie'. 'We hebben in dit bedrijf een brief gekregen waarin staat dat je als jij je ziek bent even moet nadenken voordat jij je ziek meld! Ben je wel zo ziek dat werken absoluut niet gaat? Heb je koorts? Kun je er met een pijnstiller toch wel doorheen geraken?'.
'Je kunt je ook ziek denken' zegt J. Ze heeft gelijk.

Als ik J volgende week terug zie dan vraag ik haar of ze die inspirerende dienstnota nog heeft. Ik ben benieuwd naar de formulering (het klinkt zo rap als 'moeten' hé, en ik wil inspireren niet opdragen). 
Uit ondervinding weet ik dat sommige mensen die inspiratie kunnen gebruiken omdat ze met het idee zitten dat ;

  • je 'ziek' niet mag werken in de zorg
  • je 'ziek' thuis hoort te blijven voor je eigen goed
  • iedereen thuis blijft zo nu en dan, dus waarom ik niet! 
Door jouw '(be)klagen' kom je onder je verantwoordelijkheid uit, denk je. 

Als een medewerker me vertelt dat zijn dokter vroeg of hij nog ging werken zó ziek dacht ik : 
'hier reageer ik niet op, hij vraagt me onrechtstreeks om thuis te blijven'. Ik zeg zelfs niet automatisch 'fijn dat je er bent' want eigenlijk zo bijzonder is het niet, het hoort er bij, 
soms ben je top - soms niet zo.

J's gedacht is het bewijs dat een idee werkt als een virus. Ja, ik bedoel zéker Ook een goed idee!, of een heel eenvoudig idee! 
het kan jouw leven veranderen.











A mind stretched by a new idea, never shrinks back to its original dimensions
(Oliver Wendell Holmes)

Zo, ik ben bijna door die griep heen zónder een dag ziekverlof. 
Als baas kan ik niet veel zeggen ; maar ik ben even trots op mezelf als J was, vermoed ik. 

Ook een goed gedacht over uzelf na een prestatie zoals struis door een ziekteperiode heen geraken, is goed voor je immuunsysteem ; daar ben ik van overtuigd!

groetjes van coach Clark Kent
Hatsjikidee !
dood-ziek of gewond blijf je natuurlijk thuis natuurlijk, respect!

en respect voor diegenen die je dienst opvangen!





1 opmerking:

Sowieso bedankt voor jouw reactie