dinsdag 1 januari 2013

Een Nieuw Team - Hoe pak ik dat aan ?

Een Nieuw Team

Op zoek naar tips voor kennismakingsgesprekken vond uw coach deze tekst op het net. Hij is anoniem dus kan ik geen credits meegeven. De tekst heb ik niet gewijzigd zo goed is hij, maar 'ik' slaat dus niet op uw coach Clark Kent. 

Zo heb ik toch een idee 'what to do' morgen, naast dit las ik nog veel van Covey. Vooral mezelf zijn, zal wel helpen afgaand op het verleden. Uitdaging en Clark gaan goed samen, al blijft het afwachten en spannend natuurlijk..

Je eerste dag op een nieuwe school
Stel je voor dat jij als klein kind op een nieuwe school moet beginnen. Iedereen kijkt naar je, beoordeelt je. Bedenk je dan dat je twee keer zo groot bent als de rest, niet agressief, maar gewoon intimiderend groot. Iedereen is toch wel een beetje bang voor je.  Je zit in de klas en dan gaat de lerares even weg en vraagt jou even op te letten…
Als je langere tijd leidinggevende bent is de kans groot dat je vroeger of later met en dergelijke situatie te maken gaat krijgen; een nieuw team.  Een team waar jij als “outsider” in word gedropt.  De kunst is dan om zo snel mogelijk in te burgeren om met je team aan de slag te kunnen. Want resultaten boeken is natuurlijk waarvoor je word betaald.
Door mijn onrustige natuur heb ik inmiddels vijf keer onder druk een inburgeringcursus mogen volgen. Gelukkig ben ik nog nooit terug gestuurd naar mijn eigen land.
Wordt onderdeel van de incrowd
Wat mij betreft is de kunst van het inburgeren dat je oprecht tijd moet nemen om “jouw” nieuwe mensen te leren kennen en een band met hen op te bouwen.
De kern van met mensen werken is: “go slow to go fast”. Wat zoveel wil zeggen als; doe het in het begin rustig aan, bouw een band op. Als je gelijk alles verandert en dingen erdoor gaat rammen is de kans groot dat je -al dan niet openlijk- op veel verzet en tegenwerking zult stuiten.
Dit wordt ook ondersteund door wetenschappelijk onderzoek zie hiervoor o.a. S. Haslam in “Psychology in Organisations – The Social Identity Approach”. Hieruit blijkt namelijk dat groepsleden bereid zijn veel meer te accepteren van een leider die zij “als één van hun” zien, dan van een leider die duidelijk buiten de groep staat. Dit is het zgn. ingroup versus outgroup denken.  Dit gaat zelfs zover dat groepsleden volstrekt oneerlijke beslissingen van een ingroup-leader als eerlijker ervaren dan de eerlijke beslissingen van een outgroup-leader.
Mijn punt is; zorg dat je bij de ingroup hoort. En vlug een beetje!
Verplicht inburgerenNu vraag je je misschien af hoe je (als leider) snel kunt inburgeren zonder als een enorme fake te gaan opereren. Gelukkig hebben de sociale wetenschappen ook hier een antwoord op; leiders die het beste door groepen worden gedragen,  zijn de leiders die de groepswaarden het beste uitdragen en personificeren. Het loont dus om je in eerste instantie te oprecht (!) te verdiepen in je nieuwe team, hun werkwijzen en ongeschreven regels.
Maak je niet al te druk over je machtspositie; die heb je toch wel. En daarbij is zaken op basis van macht organiseren over het algemeen toch geen duurzaam model (bepaalde persoons- en organisatietypen daargelaten).
Inburgeren voor DummiesNa al deze theorie een aantal korte tips om je op weg te helpen met inburgeren:
  1. Stel je zo vroeg mogelijk voor aan je nieuwe team, bijvoorkeur voordat je begonnen bent. Het is voor hen spannend om een nieuwe baas te krijgen, hoe eerder ze aan je kunnen wennen hoe beter. Vertel gewoon kort iets over je loopbaan, wie jij privé bent en dat je er zin in hebt.
  2. Plan in je eerste week met iedereen kennismakingsgesprekken. Plan hiervoor minimaal een uur, maar laat voldoende ruimte tussen de afspraken om minstens en half uur uit te kunnen lopen. Doordat je niet onder tijdsdruk hoeft af te ronden geef je mensen het gevoel oprecht geïnteresseerd te zijn.
  3. Zelf begin ik ieder gesprek met een korte introductie en laat ik daarna hen de keus of zij willen beginnen of dat ze liever hebben dat ik begin. Ik vraag ze ook altijd wat hun verwachtingen van mij zijn en of ze nog iets van mij nodig hebben. (let op; dit zeg ik niet zomaar toe!)
  4. Vraag werkwijzen en handleidingen op en lees deze z.s.m. thuis door. Het is even pezen, maar zal je goed van pas komen.
  5. Na de kennismakingsgesprekken zorg ik ervoor dat ieder van de werkzaamheden die binnen het team plaatsvindt, mij door steeds een andere medewerker wordt uitgelegd. Meestal ga ik een halve dag naast de één en dan een halve dag naast de ander zitten totdat ik alles heb gezien. Dit kweekt niet alleen enorm veel goodwill, maar zorgt er ook voor dat je snel weet waar je het over hebt.
  6. Als je moet kiezen tussen je leidinggevende of je team, dan is het handig om in ieder geval een paar keer stevig voor de belangen van je team op te komen. Hierdoor laat je zien dat je er voor hen bent en geef je een duidelijk signaal naar je manager dat je weet waar je het over hebt en dat je niet zomaar een zetbaas bent.
  7. Zelfs als je direct al zaken opvallen, wacht dan 2 – 3 maanden voordat je dit gaat veranderen (tenzij er bloed uit loopt natuurlijk!). Je kunt natuurlijk al wel opmerken dat zaken je opvallen, en vragen naar het waarom en of de huidige werkwijze bevalt.
Gefeliciteerd, je bent met goed gevolg ingeburgerd! En nu voorwaertsch!
Benieuwd hoe ik deze dingen zelf aanpak in dit nieuwe jaar op een nieuwe werkplek. 

Je zou kunnen denken dat het gemakkelijk zal zijn omdat ik de ervaring er voor heb, in werkelijkheid is en blijft élke eerste dag voor iedereen spannend ! Ook voor iedere betrokkene. 
Daarom zal ik zelf ook altijd gul welkom heten aan iedereen die zijn eerste dag(en) komt doen. Hoop dat ik veel warme mensen tegen kom.

Hoe dit te overleven ?
Alvast met veel vertrouwen.
Als Coach wens ik jou ook veel succes,





kenmerkend om met mensen te werken is dus ;

Go slow to go fast

1 opmerking:

Sowieso bedankt voor jouw reactie