maandag 8 september 2014

Neem gerust een bolleke | Een goed gesprek met Napoleon

Op mijn bureau staat een inmaakpot met bonbon Napoleon.
Voor de nietsvermoedende medewerker of gesprekspartner die binnen struint, is het een snoepje. Maar niets is wat het 'lijkt' bij coach Clark Kent! Het is een van mijn geheime wapens.

Ook hier is zéér diep over nagedacht door uw coach, én door Napoleon, Frans staatsman en keizer 1769-1821. Hij zei:

Bekwaamheid geeft weinig zonder gunstige gelegenheid

Het is mijn gespreksbokaal.
Voor mensen die zonder reden binnenkomen, of zich niet meer herinneren waarom ze binnen zijn gekomen, is het een zuurtje.
Als mensen willen komen communiceren dan is het een gereedschap. 
Want aan mijn kant van de bokaal plakt mijn leidraad voor een goed gesprek. Ik ben sinds 1994 'in gesprek' en dit geheugensteuntje geeft me in één oogopslag alles om van élk gesprek een goed gesprek te maken.
Het feedbackmodel in één oogopslag.
4G is bij mij low-tech.

De vier G's ..waarvan ik er altijd wel een stuk of twee vergeet als ik niet oplet. 

Er doen zich in mijn werk met oude bewoners, hun familie en mijn jonge medewerkers ontelbare gunstige gelegenheden voor om goede gesprekken te doen. Dit spiekbriefje heeft me al even vaak geholpen. Professor X had het misschien niet zo voorzien maar zo gebruik ik het.

Voila, weer een coaching-geheim onthuld. 
De volgende twee weken maak ik van elk gesprek een goed gesprek. En voor de volgende evaluaties zeg ik:

geen zorgen, een goed gesprek leidt altijd tot een goede tekst. 

Neem gerust een bolleke van

coach Clark Kent,









Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Sowieso bedankt voor jouw reactie