zaterdag 27 september 2014

Omringd door bekende objecten | Minder verloren


Mensen met dementie voelen zich meer thuis als ze omringd worden door bekende objecten.
Het gevoel van 'dit zou mijn huis kunnen zijn' wordt er door versterkt. 'Ik ken hier precies de weg', is ook een waardevol gevoel.

True doors (link) heeft een award gekregen. 

Een eenvoudig idee met een groot effect! True doors maakt stickers met foto’s van voordeuren die mensen met dementie op de deur van hun nieuwe woonomgeving kunnen plakken. Door dat vertrouwde beeld voelen zij zich eerder thuis. True doors is beloond met de MSDCARE Award: http://ow.ly/BYz7n.

Tussen de €120 en €220 per deursticker ..daar gaat mijn enthousiasme. Voor heel mijn afdeling een slordige €7.000, wow.
Het soort geld dat ik niet meteen haalbaar vind. Ik durf veel, maar zo iets vragen aan mijn hogere directie (ze zullen lachen).

Uw coach Clark Kent had dit idee voor het herkenbaar maken van de wc-deur, hoopt dat het bij een printshop wat goedkoper kan? Maar kwaliteit is natuurlijk ook alles.

Toch niet negatief zijn. Mocht mijn moeder Alzheimer krijgen, dan zou ik vragen of ik een sticker van haar voordeur op haar kamerdeur mocht kleven, ja hoor. 
Als iemand van familie met dit verzoek komt op mijn afdeling ijver ik meteen voor een 'ja'. 

Wat was Karina content dat ze haar eigen kamer 'huis (volgens haar)' kon vinden. 'Hoe doet ze dat tussen al die beige deuren?' dacht ik.

Gisteren stond ze telkens aan de verkeerde deur en was ze boos want 'dit is mijn huis hoor !'. 'Hoezo weet u dat zo zeker want dit is uw huis niet' vroeg ik haar.
'Kijk' zei ze met een blik van domoor!, 'hier is het sleutelding ook af'. 
Zo herkende ze haar deur dus, haar sleutelplaatje was stuk, en bij deze deur was dat ook zo.

Er is trouwens meer !






Uw coach heeft al gezegd dat mensen hun huisnummer of brievenbus mogen hangen aan de kamerdeur van hun ouders , maar tot nu toe is niemand daar op in gegaan. Het lijkt me een haalbaar en niet zo duur alternatief. Ik hoop dat iemand het eens wilt doen en anderen volgen. 

Vintage showkastjes of vitrinekastjes zijn ook een geweldig idee.




Ik wens iedereen een fijn thuisgevoel.

Groetjes van uw coach Clark Kent,



1 opmerking:

  1. Andermaal een leerrijk, boeiend en leuk geschreven artikel...is de WC-deur intussen al een True-door?...lijkt me inderdaad een fijne start van het project...veel geluk ermee
    wim

    BeantwoordenVerwijderen

Sowieso bedankt voor jouw reactie